Frågor och Svar

På denna sida kommer vi att ge svar på frågor av allmänt intresse från medlemmar och intresserade. På frågor som rör enskild medlem svarar vi direkt till frågeställaren.
Sänd gärna era frågor på e-post klicka här

Jag ska gräva själv på tomten. Var hämtar jag slang?
Slang och markeringsband finns på slangbaren  hos Arne Långström på Åttingsberg.
Instruktion för grävning på egen tomt här:Instruktion och vägledning för fiberanslutning till fastigheten-2  Instruktion för håltagning i yttervägg: Instruktion Håltagning 005

Jag vill INTE gräva själv. Kan man få hjälp med grävning på tomten?
Svar: Visst det går utmärkt vår entreprenör Ted Flink åtar sig detta arbete. Se dokumentet nedan och kontakta Bengt Fredriksson  0703416002  eller Ted Flink 070-3416099 och gör upp med tider och priser.
Arbete på egen tomt

Jag som har valt trippelpaketet, vilken utrustning ingår då?
Ted Flink och hans personal installerar bredbandssvitchen i ditt hem på den plats som du har anvisat att den ska placeras. Till TV:n ska du ha en digitalbox, denna kommer också delas ut av Ted Flinks personal vid installation. För telefon behöver du en telefonibox, denna skickas till dig per post när du ringt och begärt portering av ditt telefonnummer.

Hur gör jag portering av telefon?
Medlemmen ansvarar själv för porteringsanmälan av sitt nuvarande telefonnummer. När du beställer portering (flytt av telefonnummer från en leverantör till en annan) anger du datum för när det skall ske. Om du behöver säga upp ditt nuvarande abonnemang tidigare pga längre uppsägningstider, är det smart att se till att det finns en överlappningsperiod som säkerhet eftersom driftsättningsdatumet inte kan anges exakt i nuläget.

När du säger upp ett abonnemang kan det också vara bra att kolla om det går att förlänga det med t.ex. en månad eller två om det senare visar sig att driftsättningen dröjer.

När det gäller telefonin så är det speciellt viktigt att du kontrollera ditt nuvarande telefonavtal om när Du kan begära porteringen av Ditt gamla telefonnummer. Denna information lämnas av din nuvarande leverantör. Porteringsanmälan genomför du via länken som anges nedan eller ringa Riksnets kundtjänst på telefon 0770-339933.

Ange byalag ”Västra Färgelanda fiber” och abonnemang ”BAS”. Klicka på följande länk för att komma vidare till Riksnets Telefoni anmälan byalag/BRF och fyll i de uppgifter som efterfrågas:

www.riksnet.se/static/sv/99/

För Dig som enbart vill ha telefoni (ej trippel play) kan välja fritt på qmarket.se eller ringa bredbandsväljaren, 08-578 804 44. Då måste Du kontakta leverantören själv, dvs föreningen hanterar inte dessa abonnemang.

Porteringen innebär som vi berättat tidigare, även att ditt nuvarande telefonabonnemang sägs upp. Enligt Quadracom och Riksnet fungerar detta fläckfritt om du har Telia. Men om du har någon annan operatör, uppmanas du härmed att dubbelkolla att porteringen verkligen också har inneburit att ditt abonnemang är uppsagt. En del andra operatörer verkar ibland tolka porteringen på annat sätt, och då kan det hända att du fortsätter att få fakturor på det gamla abonnemanget. Ring din operatör och dubbelkolla alltså!

OBS – PORTERINGEN SÄGER INTE UPP INTERNET-ABONNEMANGET!

Observera att du själv måste säga upp ditt Internet-abonnemang. Detta kanske du har hos samma operatör som telefonen, men porteringen säger alltså INTE upp Internet. Det måste du göra själv.

Jag har inte fått någon telefonibox – hur får man tag i denna?
Telefoniboxen sänds ut via Posten efter att du begärt portering av ditt hem telefonnummer. Detta gäller både om du tecknat Trippelplay abonnemang via föreningen eller valt att abonnera på separat telefonitjänst.

Hur ansluter jag kablaget mellan min dator, TV-box och telefonibox i bredbandsswitchen Inteno?
Se instruktionen som ligger på hemsidan under fliken Teknik.
Även här: Instruktion bredbandsswitch Inteno

Hur gör jag med mina avtal på TV m.m.?
OBS! Detta gäller generellt: Uppsägning av Dina nuvarande avtal ( t ex internet och TV) måste alltid ske direkt till respektive tjänsteleverantör(er) av Dig som innehar avtalet/avtalen.

Jag vill köpa en digitalbox till tv:n, var får jag tag på den?
Om du behöver fler TV-boxar, beställer du extra hos TV-leverantören Sappa (tel: 0774–44 47 44). De kostar 1.495 kr per styck och du kan ha upp till fem TV-boxar per fiberanslutning. För box nummer 3 och framåt tillkommer en kortavgift (Sappa Alltid) som kostar 33:- månad.

Jag har inte fått någon bredbandsswitch – kommer den också från Riksnet via posten som IP-telefoni boxen?
Svar: Nej, denna enhet har personalen från Ted Flink Gräv o Transport, som utför svetsningen av fibern, med sig och monterar i Er fastighet.

 Hur får jag igång alla kanaler på TV:n?
Ett bra råd till alla som strax blir anslutna är att ringa till Sappa (0774–44 47 44) och aktivera TV-abonnemanget. Om ni gör det innan ni blir inkopplade, så kommer TV:n igång direkt. Sappa har Öppet 08.00-22.00 alla dagar i veckan, ni aktiverar er tv med ett samtal till Sappa.

Jag skall köpa en USB-hårddisk till min IP-TV box – vad skall jag tänka på då?
Svar: USB-hårddisken (HDD) skall vara av lägst USB 2.0 standard och vara FAT32 formaterad. Den skall dock formateras före användning via IP-TV boxens meny. Hårddisken måste strömmatas med separat nätdel. Lämplig och prisvärd kapacitet på hårddisk är ca 1TB (1000GB). Observera att hårdisken inte går att använda växelvis tillsammans med box nr. 2 (om Du har en sådan) utan då får man köpa ytterligare en HDD. Man kan även använda vanliga USB-minnen men då får man tänka på att t ex ett USB-minne på 8 GB kan man inte lagra mer än ca 3-4 timmar av standard kvalitet TV-sändning – vill man spela i in HD-kvalitet så tar denna inspelning ännu större utrymme.

Ingår virusskydd och brandvägg i trippelabonnemanget?
Svar: Brandvägg samt skydd i server ingår men du behöver ett virusskydd i din persondator och detta är inget som Riksnet har att erbjuda utan man får köpa detta själv via IT-handeln.

Jag har en trådlös router men jag får inte upp den trådlösa nätverkshastigheten till mer än 25-30Mbit/s i min portabla dator när jag mäter via bredbandskollen.se Ansluter jag däremot en nätverkskabel mellan routern och datorn så kommer jag nästan upp i 100Mbit/s i nedladdningshastighet. Vad kan detta bero på?

Först bör du kontrollera att den trådlösa routern klarar av att leverera minst 100 Mbit/s. Gör den inte det behöver du köpa en router med bättre kapacitet. Om du har en router som klarar minst 100 Mbit/s kan du gå vidare och kontrollerar din dator. Kontrollera om datorn har den trådlösa WLAN standarden IEEE 802.11n som medger en hastighet på upp till 600Mbit/s. Denna standard kom på datorer runt åren 2008-2009. Om datorn har standarden IEEE 802.11g så klarar den upp till 54Mbit/s vilket medför att du inte kommer upp i högre trådlöshastighet med din dator. De trådbundna nätverkskorten har sedan en längre tid tillbaka klarat 100/10 Mbit/s dataöverföring.

Jag har en gammal bildrörs TV (tjock TV) och på denna finns det ingen HDMI-anslutning utan endast scart-anslutning. Hur ansluter jag HD-TV boxen i mitt fall?
Svar: Du måste köpa till en adapter kabel för att kunna använda Din HD-TV box. Detta köp gör Du direkt via Sappas kundsupport tfn. 0774-44 47 44.

Vilken typ av kabel skall jag använda vid ihopkopplingen av bredbandsroutern med datorn/trådlösa nätverksroutern, telefoniboxen och HD-TV boxen?
Svar: Det är en och samma typ – en ethernet TP-kabel med stöd för kategori 6 (Cat 6) som klarar bandbredden 250 MHz. Denna kabel är den mest lämpade för nätverk med stöd för 1 Gbps. Ska nätverkskabel installeras i hela hemmet bör en kabel ur denna kategori användas för att förbereda för framtiden. Anslutningskontakten på dessa kablar har beteckningen RJ45.

Kan jag använda min gamla e-postadress?
Detta måste ni som kolla upp hos Er nuvarande internetleverantör om de har accesoberoende epostadress. Det innebär att de kommer fortsätta vara aktiva även om bredbands abonnemanget avslutas. Annars rekommenderar vi att ni väljer en s.k. e-post molntjänst som tex Gmail eller Windows Hotmail. Då är man inte bunden till någon speciell operatör.

 VEM RINGER JAG OM DET UPPKOMMER PROBLEM MED ANSLUTNINGEN?
TV – ring Sappa: 0774–44 47 44

Internet – ring Riksnet: 0770–33 99 33
Telefoni – ring Riksnet: 0770-33 99 33